زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ١٣ - موضوع نبش قبر طبرسى
وفات طبرسى:
امين الاسلام طبرسى- رضوان اللَّه عليه- در شب عيد اضحى سال- ٥٤٨- در شهر سبزوار ديده از جهان بست و جنازهاش را به مشهد مقدس انتقال دادند و در مقبره قتلگاه به خاك سپردند، مزار طبرسى اكنون در مشهد مقدس در حاشيه غربى خيابان طبرسى (خيابانى كه بنام وى نامگذارى شده) موجود است و در اين اواخر يكى از مردان نيكوكار ساختمان مجللى بر روى آن ساخته، و در حال حاضر مزار او يكى از مزارات مشهور مشهد مقدس ميباشد كه روزى هزاران نفر از زوار و مجاورين آن را زيارت ميكنند.
موضوع نبش قبر طبرسى:
در نامه دانشوران به نقل از عبد اللَّه افندى مؤلف رياض العلماء گويد: از عجيب امر اين شيخ جليل بلكه از غريب كرامات وى تفصيلى است كه در ميان خواص و عوام از نبش قبر وى اشتهار دارد كه ميگويد: طبرسى را سكتهاى عارض شد، پس چنان دانستند كه درگذشته است، به تغسيل و تكفين و تجهيز وى پرداختند و به خاك سپرده و بازگشتند.
طبرسى در قبر بهوش آمد و با خود عهد كرد كه اگر از اين ورطه خلاصى يابد تفسيرى بر قرآن كريم بنويسد، در اين هنگام نباشى رسيد و طبق معمول خود گور جديد را شكافت و طبرسى را زنده يافت، طبرسى جريان را بوى گفت و او نيز طبرسى را به منزل وى رسانيد، و نباش در اثر موعظه طبرسى از اين كار دست كشيد.
موضوع نبش قبر او را فقط ملا عبد اللَّه افندى نوشته و او نيز اين قضيه را از السنه و افواه گرفته است و به هيچ يك از كتب رجال نسبت نداده است، و لذا صحت آن مورد ترديد بلكه واضحتر بگوئيم اصلى براى آن نيست، در روضات الجنات اين موضوع را به ملا فتح اللَّه كاشانى نسبت داده و گويد اين قضيه براى وى اتفاق افتاده است مرحوم سيد محسن امين گويد: موضوع نبش قبر طبرسى داستانى است بىاساس و اگر